یکی از شاخصهای کلیدی سنجش سلامت برندها، سهم ذهنی یا میزان اورنس مردم از برند (brand awareness) است؛ اندازه گیری این شاخص ضرورت اساسی در تعیین برنامههای بازاریابی و تبلیغات دارد. تا برندی به درستی وارد ذهن مردم نشود نمیتواند وارد قلب آنها شود.
در پروژه انجام شده در صنعت بیمه با نمونه ۲۰۰۰ نفری از ۹ کلانشهر ایران در فصل پاییز ۹۹، وضعیت و رتبه شرکتهای بیمهای از لحاظ این شاخص مشخص شدهاند.
برند بیمه ایران مورد شناخت ۷۲ درصد از پاسخگویان و دارای رتبه اول از لحاظ سهم ذهنی است، پس از آن شرکتهای بیمه آسیا، بیمه پاسارگاد و بیمه دانا به ترتیب جایگاه دوم تا چهارم را در پیوستار جایگاه ذهنی صنعت بیمه اشغال کردهاند. میانگین سهم ذهنی ۱۰ شرکت بیمهای برتر حدود ۵۲ درصد است.
رتبهبندی شرکتهای بیمه به این شرح است:
رتبه اول: بیمه ایران
رتبه دوم: بیمه آسیا
رتبه سوم: بیمه پاسارگاد
رتبه چهارم: بیمه دانا
رتبه پنجم: بیمه پارسیان
رتبه ششم: بیمه البرز
رتبه هفتم: بیمه دی
رتبه هشتم: بیمه معلم
رتبه نهم: بیمه کوثر
رتبه دهم: بیمه رازی
رتبه یازدهم: بیمه سینا
رتبه دوازدهم: بیمه سامان
رتبه سیزدهم: بیمه کارآفرین
رتبه چهاردهم: بیمه ملت
رتبه پانزدهم: بیمه نوین
رتبه شانزدهم: بیمه ما
رتبه هفدهم: بیمه توسعه
رتبه هجدهم: بیمه تعاون
رتبه نوزدهم: بیمه سرمد
رتبه بیستم: بیمه حافظ
و رتبه سایر شرکتهای بیمهای در شکل زیر مشخص شده است.
منبع: گروه تحقیقات بازارینو، پاییز ۱۳۹۹