همه چیز درباره روش تحقیق گروه‌های کانونی (Focus Group) + یک نمونه راهنمای بحث
۱۴۰۰/۰۳/۱۶
پدیده ضربه قوچ و نقش آن در شکست کسب‌وکارها
۱۴۰۰/۰۳/۱۶

اهمیت و جایگاه دیجیتال مارکتینگ در موفقیت کسب‌وکارها

  1. جایگاه ایران در بازاریابی دیجیتال چگونه ارزیابی می‌شود؟
    جایگاه ایران از لحاظ نفود اینترنت در بین ۱۵ کشور برتر دنیا است. آخرین گزارش از نفوذ ۹۴ درصدی اینترنت حکایت دارد؛ به نحوی که بالغ بر ۸۳ درصد مردم کاربر اینترنت موبایل هستند و نفوذ اینترنت ثابت خانگی به ۱۱ درصد رسیده است. این افزایش استفاده از اینترنت باعث شده که نوع خرید مردم نیز از خریدهای فیزیکی و حضوری به خرید آنلاین تغییر کند.
    همسو با روند صعودی استفاده از دیجیتال مارکتینگ در جهان، روند توجه و استفاده از آن در ایران با روند صعودی در حال افزایش است. با رشد دیجیتال مارکتینگ، تمایل به استفاده از روش­های آنلاین برای بازاریابی توسط شرکت‌های ایرانی، روز به روز بیشتر شده و نیاز به ابزارهای مفید و کاربردی در این زمینه بیشتر از قبل احساس می­‌‌شود. در دنیایی که روز به روز به سمت مجازی شدن پیش می‌رود هر کسب و کاری لازم است حضور فعالی در فضای مجازی داشته و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مناسب را تدوین کند. شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.
  2. چه میزان جایگاه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال برای کسب و کار در ایران اثربخش است؟

افزایش کاربرد رسانه‌های دیجیتال، باعث انجام سرمایه‌گذاری گسترده بسیاری از شرکت‌ها و برندها در حوزه بازاریابی دیجیتال شده است. ایرانی‌ها زمان خود را بیش از تماشای تلویزیون صرف استفاده از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال می‌کنند.
در حال حاضر سهم بازاریابی دیجیتال از کل بودجه بازاریابی شرکت‌‌ها بیش از ۵۰ درصد است؛ و سال به سال این درصد در حال افزایش است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده اثربخش بودن این نوع بازاریابی در تحقق اهداف شرکت است.
مشتریان این روزها به تبلیغات مستقیم به ویژه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها بدبین شده‌اند و برای انتخاب، کمتر سراغ محتوای اینگونه تبلیغات می‌روند. بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار از تکنولوژی‌های نوین و دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند.
نکته­‌ای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که به طور کلی خیلی سخت می‌­شود پیامی را سفارشی شده و هدف­‌گیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته می‌­رسانید ولی هرگز نمی‌توانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید. مثلاً خیلی جذاب‌تر می‌بود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمی‌شناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد. نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کرده‌­اید نمی­توانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌­اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کرده‌­اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمی‌توان به طور دقیق داد.
اما در بازاریابی آنلاین این دو نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدف­‌گیری و قابل سنجش است و به نسبت اثربخش‌تر است.

  1. راهکارهایی که سازمان‌های ایرانی باید به آن‌ها توجه داشته باشند چه هستند؟

سازمان‌های ایرانی می‌تواند از سبد متنوع ابزارهای دیجیتال بنا به اهداف و بودجه بازاریابی خود استفاده نمایید. راهکارهای که می‌توان پیگیری و دنبال کرد عبارت است از:

  • طراحی و توسعه سایت
  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) (On-Page SEO و Off-Page SEO)
  • Google AdWords
  • تبلیغات کلیکی PPC
  • تبلیغات اپلیکیشن موبایل
  • سوشال مدیا
  • ویدئو مارکتینگ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • پوش نوتیفیکیشن
  • ریتارگتینگ
  • رپورتاژ آگهی
  • ایمیل مارکتینگ
  • SMS مارکتینگ
  •  چت آنلاین
  • افیلیت مارکتینگ
  1. چه آینده‌ای برای بازاریابی دیجیتال پیش‌بینی می‌شود؟

یکی از عواملی که باعث شده است دیجیتال مارکتینگ و خدمات مرتبط با آن در ایران گسترش خوبی داشته باشد؛ دسترسی کاربران مختلف به اینترنت و حضور آن‌ها در این فضا است. به‌طور کلی می‌توان گفت که آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران خوب است و در حال حاضر مسیر رو به پیشرفتی دارد. در آینده رقابت بین شرکت‌ها، با شدت بیشتری در فضای مجازی ادامه خواهد یافت.
در آینده مردم ایران حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو خواهند بود. طبق آمارهای به دست آمده، در ایران حدود ۱۷۰ میلیون سیم‌کارت فروخته شده که در حال حاضر ۸۸ میلیون آن‌ها فعال است. این آمار می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت دیجیتال مارکتینگ و بازار آن در ایران باشد.
همچنین AI یا همان هوش مصنوعی در آینده دیجیتال مارکتینگ برای بهبود استراتژی‌های تجربه کاربری نقش کلیدی خواهد داشت. از Google’s RankBrain و جستجو با استفاده از صدا گرفته تا پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده آمازون، هوش مصنوعی درحال تغییر آینده دیجیتال مارکتینگ است. هوش مصنوعی به‌وسیله آنالیز داده‌ها می‌تواند به سادگی رفتارهای مربوط به خرید و تصمیمات مشتریان هدف را پیش‌بینی کند.

سخن آخر

شرکت‌ها و کسب‌وکارها بخشی زیادی از بودجه بازاریابی خود را در فضای دیجیتال هزینه می‌کنند.  اکثر مردم چه برای خرید، چه برای سرگرمی و چه برای کسب اطلاعات، روزانه ساعت زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند؛ در نتیجه برای هدف‌گیری این مشتریان و در ذهن آن ها بودن نیاز است تا در فضای مجازی حضور پررنگی داشته‌ باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-66052412