گزارش تحلیلی از آمار عملکرد مقدماتی سال ۱۳۹۹ صنعت بیمه
۱۴۰۰/۰۸/۲۳
قیف بازاریابی یا مارکتینگ فانِل چیست؟
۱۴۰۰/۰۸/۲۳

چکیده آمار عملکرد صنعت بیمه در ۷ ماهه اول سال ۱۴۰۰
(بر اساس آمار خود اظهاری شرکت‌های بیمه)

الف)

(*) تجربه نشان می دهد، رشد حق بیمه تولیدی بازار در دوره های زمانی کمتر از ۹ ماهه با تغییرات زیادی همراه بوده و پس از آن، رشد بازار بیمه به میزان سالانه خود نزدیک می گردد.
(**) در محاسبه نسبت خسارت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد) مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی در نظر گرفته نمی‌شود. شایان ذکر است، بررسی آمار عملکرد بازار بیمه از حیث “نسبت خسارت” در این مدت نمی تواند ارزیابی مطلوبی از آن در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی را نشان بدهد، چرا که با گذشت تنها ۷ ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.
(#) در تحلیل سهم از پورتفوی رشته ها و شرکتهای بیمه در بازار باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که در دوره های زمانی کمتر از یک سال، این مقادیر معمولاً با تغییرات زیادی همراه است.

 

ب)

گفتنی است، بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته‌های بیمه از حیث “نسبت خسارت” در مدت هفت ماهه نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی شان را نشان بدهد.

سه رشته‌ کشتی (با ۲۱۸ %)، درمان (با ۹۶.۲ %) و بدنه اتومبیل با ۵۵.۴ % نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشته اند.

این گزارش نسبت خسارت ۷ شرکت بیمه معلم، سرمد، دانا، میهن، آرمان و امید را به مراتب بالاتر از سطح بازار بیمه اعلام کرده است.

نسبت خسارت اعلامی در شرکت بیمه دی نیز به دلیل سهم عمده رشته درمان در این شرکت ۴۹.۷درصد از کل حق بیمه و ۹۲.۶ درصد از کل خسارت و بالا بودن نسبت خسارت این رشته _معادل ۳۴۱.۷ درصد _ است که بالا بودن نسبت خسارت رشته درمان در این شرکت، بیشتر متأثر از بیمه نامه درمان گروهی بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در حدود ۱.۶ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده و هر ماهه به طور متوسط ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت در ارتباط با قرارداد مذکور پرداخت می کند.

بنابراین سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب حدود ۶۷.۵ و ۷۱.۵ درصد بوده است.

همچنین در بررسی سهم شرکت های بیمه در بازار، ۸ شرکت‌ بیمه: ایران، آسیا، دانا، البرز، پاسارگاد، کوثر، معلم و پارسیان در مجموع ۷۶.۳ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و ۲۳.۷ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۲۰ شرکت بیمه دیگر تولید شده است.

مطابق با این گزارش سهم سه رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی به ترتیب ۳۵.۵، ۱۸.۳و ۱۵ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است که سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً تغییرات زیادی را به همراه دارد لذا در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

در طول این هفت ماه حدود ۳۸.۶ میلیون بیمه نامه نیز صادر و ۲۷.۸میلیون فقره خسارت پرداخت شده است.

تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۷ ماهه اول سال قبل به جز رشته های: باربری، هواپیما، مسئولیت، کشتی، مهندسی، نفت و انرژی که در مجموع فقط با سهم ۳.۶ درصد در بازار بیمه با کاهش در تعداد بیمه نامه های صادره مواجه شده به ترتیب رشد ۲.۵ درصد و ۲۱.۲ درصدی را نشان می دهد.

گزارش فوق می افزاید: رشد ۲۱.۲ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد ۲۲.۷ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده ۹۴.۱ درصد از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-66052412