نظرسنجی آنلاین؛ همراه اول محبوب‌تر است یا ایرانسل؟!
۱۴۰۰/۰۲/۲۶
همه چیز درباره روش تحقیق گروه‌های کانونی (Focus Group) + یک نمونه راهنمای بحث
۱۴۰۰/۰۲/۲۶

بازاریابی سیاسی واجب‌تر از همیشه برای موفقیت در کارزار انتخاباتی؛ نظرسنجی آنلاین

یکی از شاخص‌های سلامت نظام حکومتی، دموکراسی و مشارکت حداکثری عامه مردم در انتخابات است. تیم بازارینو به درخواست یکی از کارفرمای خود و با اجاره انتشار نتایج آن، در مطالعه‌ای میزان تمایل مردم به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را در فاصله حدود یک ماه تا روز انتخابات از نگاه کاربران اینستاگرام سنجیده است. نتیجه به این صورت بدست آمده است:

 

از ۵۱۶ نفر پاسخ‌دهنده، میزان تمایل به مشارکت در انتخابات ۲۴ درصد بدست آمده است.

به علت اختلاف زیاد بین وعده‌های انتخاباتی و نتایج در طول سالیان گذشته، بی‌تفاوتی نسبت مشارکت در انتخابات به بالاترین نرخ خود در چند دهه اخیر رسیده است. دموکراسی، امروز تفکر غالب جهان است؛ همه‌گیری این تفکر به حدی است که حتی مستبدترین حکومت‌ها نیز ترجیح می‌دهند اراده خود را به نام رای مردم از صندوق درآورند و گاهی در این کار تعداد آرای مخالفین را به نحو غیرقابل باوری پایین اعلام می‌کنند. مشارکت مردم در سیاست به هر شکل معناداری برای تحقیق دموکراسی لازم است هرچند کافی نیست.
در حال حاضر بر حل بحران عدم مشارکت مردم در انتخابات، بازاریابی سیاسی (Political Marketing) با در اختیار گذاشتن ابزارهایی به مدد فعالان حوزه سیاست آمده است. بازاریابی سیاسی برای تاثیرگذاری بر رأی مردم در انتخابات مطرح شده است و نهایتا به دنبال جلب حمایت مردم و پیروزی در فرآیند انتخابات است. پیشنهاد می‌شود تکنیک‌های بازاریابی سیاسی در دو گروه سنتی و نوین مورد توجه طراحان کمپین‌های تبلیغاتی قرار گیرد.

شکل. الگوی اثرگذاری ابزارهای بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان

 

استفاده از تبلیغات مقایسه‌ای (تأکید بر نقاط مثبت کاندیدا و حمله به نقاط ضعف رقیب)، استفاده از مچ‌گیری (تجسس در زندگی شخصی دیگر کاندیداها از قبیل فعالیت‌های مالی، خدمت سربازی، مدارک تحصیلی و غیره – و افشای آن)، استفاده از طرح‌های تبلیغاتی تخریبی (زدن اتهامات غیر قابل اثبات و یا انگ زدن بر حریف)، استفاده از رقابت‌های پیش انتخاباتی (انجام سفرهای انتخاباتی به نواحی مختلف شهر پیش از انتخابات) و استفاده از چهره‌ها و تیم‌های مشهور سینمایی و ورزشی در کنار سایر ابزارهای سنتی و نوین مشارکت شهروندان را افزایش خواهد داد و موجب موفقیت کاندیداها در کارزار انتخاباتی می‌شود.

جزئیات این نظرسنجی به شرح ذیل است:
o مجری: بازارینو
o هدف: برآورد میزان تمایل مردم به مشارکت در انتخابات
o سئوال نظرسنجی: آیا تمایل دارید در انتخابات ۱۴۰۰ رأی بدهید؟؟ آری یا نه
o تاریخ نظرسنجی: ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
o محل نظرسنجی: استوری پیج اینستاگرام
o تعداد فالوور: ۳۰۰۰۰ نفر
o تعداد بازدیدکننده استوری: ۱۶۱۷ نفر
o تعداد پاسخ‌دهنده: ۵۱۶ نفر
o نرخ مشارکت: ۳۲ درصد

سخن آخر:
نظرسنجی‌ها حاکی از این است که اعتماد عمومی به احزاب و جریان های ‌سیاسی به کمترین مقدار خود در چند دهه اخیر رسیده است. به مدد فضای مجازی و اینترنت مخاطب امروزی نسبت به مخاطب گذشته خیلی فرق کرده است و راضی‌ کردن آن‌ها بسیار سخت تر شده است. بنابراین به فعالان حوزه انتخابات پیشنهاد می‌گردد جهت مشخص نمودن فعالیت‌های تبلیغاتی دوره انتخابات و نیز پیش از آن، به منظور تاثیرگذاری بر رأی دهندگان جهت حمایت از کاندیدایی خاص از تمامی راهبردهای سنتی و نوین مذکور به طور خلاقانه بر حسب شرایط و اولویت آنها بهره گیرند.

بازارینو برای شرکت‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی که گزارشی سریع و قابل اتکای آماری می‌خواهند، یک راهکار کم هزینه و سریع ارائه می‌نماید. جهت اطلاعات بیشتر با بازارینو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-66052412