در آمریکا بحثی میان متخصصان در جریان است که آیا واقعا آمازون پرایم را می توان یک “برنامه وفاداری” واقعی به شمار آورد. متخصصان وفاداری معتقدند برنامه ای را می توان برنامه وفاداری به حساب آورد که شناسایی کند (Identify)، تغییرات در عملکرد مخاطب را تشخیص دهد (Recognize)، و به مشتریان با ارزش بالا به قصد نگهداشت مشتری و افزایش ارزش او برای برند پاداش دهد (Reward). با این تعریف، پاسخ شما به طرح آمازون پرایم چیست؟ آیا یک طرح ثبت نام است یا یک برنامه وفاداری؟
با نگاه به برخی برنامه های وفاداری شناخته شده می توانیم بهتر به پاسخ این سوال برسیم:
ما شاهد مارکت پلِیسهای متنوعی برای برنامه های وفاداری هستیم، که همه خود را “برنامه وفاداری مشتری با سلرها به عنوان اسپانسر برنامه معرفی می کنند، و به سلرها امکان شناسایی، هدف گیری، تشخیص عملکرد، تشویق، انگیزش و پاداش به خریداران از طریق وجه های تعریف شده (مجازی) در برنامه وفاداری و پاداشهای نقدی می دهند.” این تعریف آواتار و معرفی مجددی برای چیزی است که سابقا برنامه های جمعی (Coalition programs) نامیده می شدند. تفاوت مارکت پلِیس با برنامه های جمعی همانطور که از اسم مارکت پلیس برمی آید در ذات خود ابزارهای موثری برای بازاریابی دارد. در هند گروههای متعددی از مارکت پلیسها نظیر فلیپکارت سوپرکوینز (Flipkart Supercoins)، پِی بک اند اینترمایلز (Payback and Intermiles) به کمک برندهای بزرگ نظیر گروه تاتا و ریلاینس در حال فعالیت هستند. علاوه بر این در صنعت مواد غذایی مارکت پلیسهایی نظیر سویگی (swiggy) و زوماتو (Zomato) و در صنعت ترابری شرکتهایی نظیر اولا (Ola) و اوبر (Uber) حضور دارند. همه این برندها به نحوی برنامه های وفاداری هم دارند.
با وجود برنامه های مارکت پلیس متععد و تاریخچه ای از برنامه های جمعی وفاداری در جهان، چالش طراحی یک برنامه وفاداری موفق همچنان پابرجا است. در ادامه برخی قواعد سرانگشتی یک طراحی خوب را می توانید مشاهده کنید:
در ادامه فهرست کوتاهی از منافع توسعه یک نرخ امتیازدهی (وجه درون برنامه ای) وفاداری قدرتمند را مشاهده خواهید کرد:
مارکت پلیسها فرصت خوبی برای خلق وفاداری در پلتفرم و شناسایی ترجیحات برندها، ترجیحات خرید، رفتار مشتریها، و روندهای طبقات مختلف محصول دارند که برنامه های وفاداری تک برندی از این فرصت برخوردار نیستند.
یک برند صرفا بر ارزشها و منافع خود که محرک مشتریان آن برند است متمرکز است، اما یک مارکت پلیس بر طیفی از برندها و رفتارهای خرید مشتریان تمرکز دارد.
عامل مهمی که مارکت پلیس ارائه می کند عنصر “اعتماد” است. دستیابی به وفاداری مشتری از طریق ایجاد اعتماد و برآورده کردن انتظارات او همیشه به شکلی لاینقطع و ثابت در هر تراکنیش، ارسال و ارائه خدمات ممکن است.
اغلب این موارد منعکس کننده وضعیت برندها در سایت است و با ارزش کلی مارکت پلیس درهم آمیخته میشود.
فاکتور بسیار مهم یک مارکت پلیس “اعتماد” است. این اعتماد از طریق ارسال مستمر و ارضای نیازهای مشتری در تراکنش پشت تراکنش به صورت مداوم بدست میآید. اعتمادی که بر اساس نیت خوب خدمت به مشتری بدست آمده باشد و مارکت پلیس خطاهای خود را بپذیرد و اصلاح کند بدون اینکه با حلقه های تو در تو در سازمان مارکت پلیس و محدودیتهای آن روبرو باشد.
نویسنده مقاله: برایان آلمیدا بیش از ۳۲ سال تجربه مدیریت مشتریان دارد. او بنیانگذار و شریک در شرکت بین المللی کاروان استراتژیک و یک حرفه ای رسمی بازاریابی وفاداری است.
منبع: the wise marketer